U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Thee Level Outcome Model, model voor sturen op outcome

Het Three-level Outcome Model (TOM)[1], biedt de mogelijkheid de omslag te maken naar het sturen op outcome over de domeinen van zorg, welzijn, wonen en preventie heen. Hierbij is niet het aanbod het uitgangspunt (fee for service) maar het door de burger gepercipieerde effect (outcome) van interventies (in zorg, ondersteuning, hulpmiddelen en aanpassingen in de woon- en leefomgeving) op zijn kwaliteit van leven. Daar waar nu het systeem leidend is vanuit het perspectief van de professional[2] ondersteunt TOM het omdenken naar en inrichten van een meer kosteneffectieve werkwijze op de toegevoegde waarde voor de burgers.

Burgers en gemeenschappen wordt de mogelijkheid geboden de inclusieve samenleving gezamenlijk vorm te geven, waarbij het omdenken naar een meer kosteneffectieve werkwijze gericht wordt op toegevoegde waarde. Tegelijk wordt het mogelijk de opstap te maken naar populatiegerichte bekostiging op basis van outcome en shared savings/profits afspraken te maken tussen de beleidspartijen van de verschillende domeinen. Om een kosteneffectieve besteding van collectieve middelen te realiseren waarbij integrale beleidsvorming met shared savings afspraken (en shared profit) gaan bijdragen aan de toegevoegde waarde in de ervaren kwaliteit van leven en participatie van de burger zijn een aantal stappen en voorwaarden noodzakelijk. 

TOM-QoL, Gielen 2013

Ik hoor graag hoe wat u ervan vindt. Stel een vraag, opmerking of laat een bericht achter. Ik stel dat zeer op prijs! Klik hier.

Voor welke partijen is dit belangrijk:

Burgers en gemeenschappen

Bij de voornamelijk systeemgerichte benadering van de herziening langdurige zorg - waarbij veel veranderingen tegelijkertijd zijn beslag gaan krijgen - is het onduidelijk voor ouderen en mensen met sociale, mentale  en/of lichamelijke beperkingen wat ze geacht worden zelf te regelen en hoe. Daarbij kan het beeld van mensen over welke zorg en ondersteuning ze nodig hebben en welke ze wel, of (niet) meer krijgen grote verschillen gaan vertonen. Dit kan leiden tot knelpunten waarbij bepaalde groepen (meer) problemen ervaren. TOM stelt burgers in staat zelf (of met hulp) keuzes te maken voor de meest passende en effectieve interventie(s), passend bij hun behoefte, inzet, eigen leef- en woonomgeving en capaciteit. Medische interventies, ondersteuning en aanpassingen in de leefomgeving kunnen onafhankelijk worden gewaardeerd op hun bijdrage aan de behoefte van een burger, maar ook een wijk/populatie. Er wordt feedback gegeven over de bereikte effecten en erbij horende kosten, wat bijdraagt aan shared decision making (aan het keukentafelgesprek) en het voeren van eigen regie bevordert.

Beleidsmakers, gemeenten en zorgverzekeraars

De rol van gemeenten en zorgverzekeraars verandert. Waren ze in het verleden vooral gericht op beleidsvorming en kostenbeheersing in het eigen domein, zullen ze in de toekomst steeds meer moeten gaan samenwerken. Zorg, welzijn, wonen en preventie zullen zowel op populatie als individueel niveau meer op elkaar aan moeten gaan sluiten waarbij de (sub)optimalisatie binnen de afzonderlijke financieringskokers plaats maakt voor optimalisatie van middelen over de domeinen en sectoren heen. Integraal beleid en financiering (inkoop) kunnen op basis van effectinformatie worden vormgegeven met populatiebekostiging en mogelijkheden tot shared savings afspraken

Professionals en organisaties

De herinrichting van de financiering in zorg en welzijn bieden organisaties de mogelijkheid om andere arrangementen aan te bieden dat meer afgestemd is op de toegevoegde waarde voor de klant, de burger. Het gebruik van een gezamenlijke (onafhankelijke) methodiek voor het meten en registreren van effecten bij de cliënt, maakt de bijdrage van de dienstverlening (aan de behoefte van de cliënt) inzichtelijk en biedt organisaties en professionals de mogelijkheid om te komen tot een gezamenlijke focus en taal. Dit biedt nieuwe kansen voor kwaliteitsverbetering en ontwikkeling van kosteneffectieve producten, diensten en arrangementen die passen bij wijk en buurtgerichte manieren van werken waarbij de cliënt in zijn omgeving centraal staat. De autonomie van de organisaties wordt met TOM gewaarborgd en ruimte komt voor nieuwe business modellen.

[1] Gielen, 2013

[2] Nivel, 2014

Ik hoor graag wat u ervan vindt. Stel een vraag op opmerking. Ik stel dat zeer op prijs. Klik hier.